19. juni 2011

Blinis af amaranth/boghvedemel, rødbedeskyr og vegetarkaviar



Skøn lille lækkerbisken. - Og så er det nok de bedste små pandekager jeg nogensinde har smagt eller bagt. Velsmagende og med et dejligt crunch i hver bid.


Opskriften rækker til ca. 20-25 små blinis.

125 gr. mel ( halv amaranth, halv boghvede )
1 spsk. bagepulver
1/2 - 1 spsk. rørsukker
1/2 tsk salt
2,5 dl. koldt vand
1 spsk. olie
1 æg

Jeg kværner selv melet i vores kaffekværn. Jeg elsker vores kaffekværne. Vi har 3 af slagsen. En god håndfuld amaranth og boghvedekerner kværnes/males til fint mel. De små amaranthfrø kan godt være lidt genstridige og skal kværnes over et par gange. Jeg hælder en lille portion mel gennem en lille fintmasket si og de korn der ikke er blevet kværnet hældes tilbage i kværnen. Det tager lidt tid - men det er det hele værd.

Pisk æg, olie og vand sammen. Bland de tørre ingredienser og pisk til dejen er homogen og uden klumper. Stil på køl i min. 30 min.

Steges på en sliplet pande uden fedtstof da der allerede er olie i dejen. Men altså... de smager endnu bedre hvis de steges i lidt god dansk smør.











Vegetarkaviar, hvid kaviar, inkaernes gudekorn - kært frø har mange navne. Og så kan amaranth bruges på utallige måder. Vi bruger det som mel, i grød,  i brød eller i salat eller bare i stedet for ris, kartofler, bulgur eller quinoa m.m. Og så er det supersupersuper sundt - og det kan vi li :-) Desuden kan de poppes til de sødeste små minipopcorn. Og det kan vi også li.

Kog de små herlige frø i velsaltet vand i ca. 20 min. Hæld vandet fra dog uden de drænes helt tørre. Smag til med yderligere salt.


Til rødbedeskyr blander jeg øko. skyr fra Løgimose med lidt dehydreret rødbede og smager den til med en lille smule salt. Lad trække en små 10 min.


Så er det ellers bare at anrette skyren på de små blinis og toppe med den gode vegetarkaviar. En lille spiselig blomst og så er der ikke et øje tørt.


Velbekommen!

...

6 kommentarer:

  1. Wow, sikke en lækker happer :-) Amaranth ligner godt nok quinoa meget - jeg kan da slet ikke kende forskel. Dehydreret rødbede - hvor kan man få det?

    SvarSlet
  2. Må indrømme jeg aldrig har hørt om amaranth før - kun quinoa ... hvordan er smagen?

    Hilsen
    Christoffer

    SvarSlet
  3. Sikke en god ide med vegetar kaviar, jeg har en søster der er vegetar og mangler tit gode ideer til noget nyt:-)

    SvarSlet
  4. Hej Malou

    Yes, en lækker lille happer ;-) Herligt navn. Lidt rødløg eller forårsløg, ultra finthakket, hører sig nok også til. Så det kan man jo putte på hvis man lyster.

    Amaranth er lige så sundt som quinoa. Faktisk sundere. Frøene er på størrelse med birkes.

    Dehydreret rødbede er købt hos Seasoned Pioneers.UK. Og der er utallige anvendelsesmuligheder.

    Mange gode hilsner
    Maj

    SvarSlet
  5. Hej Christoffer

    Smagen er sådan lidt nødde/jord-agtig. Meget lig quinoa dog mindre bitter.

    Jeg køber amaranth på netspiren.dk. Ca. 26,- for 500 gr. Økologisk og glutenfri.

    Kan kun sige én ting - prøøøøv :-)

    Mange gode hilsner
    Maj

    SvarSlet
  6. Hej Søs

    Selvom jeg ikke er vegetar så elsker jeg virkelig vegetarmad og søger selv nye idéer, produkter m.m.

    Du kan snildt servere vegetarkaviar for din søster og resten af familien ;-)

    I øvrigt kan du/I læse mere om amaranth her:

    http://www.helios.dk/media/45989/amaranthbrochure.pdf

    God fornøjelse!

    Mange gode hilsner
    Maj

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...