30. oktober 2012

Risengrød + æblesmør = skøn risifrutti



Når det er koldt, blæsende og trist vejr - er det nu hyggeligt med lidt mundgodt. Så sidder man der, for en stund, i sin egen lille lykkeboble.

I går var sådan en dag.

Den anden dag havde jeg set et indlæg om hjemmelavet risifrutti. Så risifrutti skulle jeg ha'. Elsker faktisk denne lille hyggelige dessert. Køber det dog aldrig. Spiser det for sjældent. Men det fik jeg så rådet bod på i går. Hehe...

Kog en god portion risengrød med en god stang fuldfed vanilje og lidt god salt. Mens grøden stadig er varm smages til med sukker. Vælg selv hvilken slags sukker. Og efter smag og behag. Personligt er jeg ikke til alt for søde desserter. 

Sæt grøden på køl. Rør i den med jævne mellemrum. Har du nu fået kogt grøden for stiv så tilsæt lidt varm mælk.

Når du køber de færdige små bægre med risifrutti er det med søde marmelader - on the side. Det smager også helt vildt godt. Men da jeg nu har hjemmelavet æblesmør i køleskabet så skulle dét være min topping.




For et stykke tid siden lavede jeg æblesmør. Æblesmør på stjerneanis og korianderfrø. I to varianter. En sød og en stærk. Jeg elsker det søde op mod det stærke og pirrende. Så den stærke version bestod af chili og to slags peber. En røget hvid Penja og en grøn Penja fra Mill og Mortar.

Æblesmørret er jo sådan lidt bastant i konsistens. Så for en lidt mere flydende udgave rørte jeg en lille klat op med lunkent vand fra kedlen. Perfekt.

Og så er det ellers bare at komme en god stor klat grød i glasset og toppe med den guddommelige æblesmør. Ren hygge og nydelse. Hjemmelavet - hele vejen igennem. Det kan jeg li'.

God tirsdag derude...

Maj




5 kommentarer:

  1. Hvor ser det godt ud! Er ikke til risengrød, men risalamandel tværtimod - og er sikker på en gang æblesmør også ville klæ' sådan en portion.

    - Anne

    SvarSlet
  2. Æblesmør lyder rigtig spændende ovenpå risengrød. Ligger du en opskrift ud på æblesmør?
    /Søren

    SvarSlet
  3. Ps. jeg kan se, at den opskrift der står i din blogroll under mit, Gastromad er meget gammel. Jeg mailer lige en anden RSS feed adresse til dig :-).
    God mandag.

    SvarSlet
  4. Yummy! elsker risifrutti.
    Prøvede i sommers at lave en version med skovbærmarmelade som topping, gik rigtig godt sammen sur/sød.

    Er ligesom Gastromad også interesseret i din opskrift på æblesmør..

    Glæder mig til at følge dig fremover.

    - Sweet Addiction

    SvarSlet
  5. Kom der nogensinde en opskrift på æblesmør ?

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...